Jumaat, 31 Oktober 2014

Mengapa Berniqab?

Assalamualaikum semua.....

 
Mengapa berniqab? Bukannya wajib pon.....Kenapa mesti nak berniqab? Kenapa jadi begitu extremist mcm ni?
 
Uiiiii......Banyaknya persoalan... Dan itulah persoalan sesetengah org kepada saya....
 
Saya tau, berniqab ni mmg tak wajib...Dan dlm Al-Quran pon tiada hadith sahih yg mewajibkan seorang Muslimah memakai niqab...
 
Tapi, yang pastinya, ini adalah pakaian isteri2 Rasulullah saw...Dan salah satu sunnah yg boleh kita ikuti....
 
Apa salahnya kan? Walaupun berniqab ni tak wajib, saya kira tak salah kalau kita berniqab ni dgn niat utk mendekatkan diri dgn ALLAH....
 
Tapi, semua ni bergantung pada niat kita la kan...Kenapa kita berniqab? Untuk menunjuk2 atau untuk mencari kasih sayang ALLAH.... Semuanya bergantung pada niat kita yg hanya ALLAH sahaja yang tahu....
 
Jadi, pada pendapat saya, setiap muslimah yang berniqab itu ada pendapat dan alasan mereka tersendiri mengapa mereka berniqab...Saya pon sama..Saya ada alasan dan sebab peribadi yang membuatkan dan menggerakkan hati saya untuk berniqab....
 
Yang ini saya petik dari satu group untuk para Niqabis di Facebook. Dan saya setuju denga huraian mengenai pemakaian niqab ni:-
 
"Pakai niqab tidak lah menunggu sehingga kita betul2 fakih dalam ilmu agama, dan tidak lah menunggu sehingga ilmu kitab tinggi tahap alimah. Kalau kita sendiri tahu apa kah fungsi sebenarnya niqab ni?"

"Niqab adalah untuk menutup fitnah, melindungi diri, menjaga maruah, tidak kene mengena dgn ilmu di dada. Tetapi apabila kita sudah membawa imej seperti itu, kita perlulah selaraskan dgn pembawakkan kita, ianya adalah salah satu jambatan untuk kita pergi lebih jauh dalam mencari redha Allah.. Sebenarnya apabila kita berniqab, membawa imej yang baik, segala Akhlak kita akan terjaga, mana mgkin org yg berniqab sanggup berkelakuan yg tidak senonoh? Kalau ada pn bilangannya terlalu sedikit, serba sedikit dapat mendidik diri kita. Buatlah semua itu semata-mata mencari redha Allah."
 
Baiklah...sampai sini saja la nukilan saya....
 
Mengapa berniqab? Itu semua atas alasan peribadi yang pastinya salah satunya ialah untuk mencari keredhaan ALLAH dan menagih kasih dari ALLAH swt.......
 
Wassalam...Yang buruk itu semuanya dari saya dan yang baik itu semuanya dari ALLAH swt....
 
Moga memberi manfaat pada semua, Insyaallah.

Tiada ulasan: